امروزه مردم بیش از هر زمان دیگری به تناسب اندام و کاهش چربی های اضافه بدن اهمیت می دهند؛ رعایت رژیم غذایی مناسب و انجام تمرینات هوازی راه کارهایی هستند که اغلب افراد به برای داشتن اندامی زیبا به آن فکر می کنند. ورزش با دستگاه های هوازی مانند دوچرخه ثابت، تردمیل، اسکی فضایی و... جایگزین بسیار مناسبی برای فعالیت های ورزشی در فضای بیرون محسوب می شود.اسکی فضایی یک دستگاه کم برخورد است که به وسیله آن می توان تمرینات بدون برخورد انجام داد. این دستگاه برای افرادی که به بیماری های قلبی – عروقی مبتلا هستند بسیار مناسب می باشد و ظرفیت قلب و ریه ها را افزایش می دهد.

تمرین با دستگاه اسکی فضایی موجب می شود ظرفیت هوازی ریه ها بیشتر شده و قدرت قلب افزایش پیدا کند؛ بنابراین توان هوازی این ارگان ها بیشتر شده و تحمل و استقامت بیشتری از خود نشان می دهند. بیماران مبتلا به دیابت نوع 22 می توانند توسط این دستگاه قند خون خود را کنترل کنند؛ چون تمرین با اسکی فضایی با اکسیژن رسانی بیشتر به بدن منجر به افزایش سوخت و ساز می شود؛ ضمن این که تمرین با این دستگاه حساسیت سلول ها نسبت به انسولین را بالا می برد.

اسکی فضایی در چه مواردی به کار می آید؟

بیمارانی که به هر دلیلی به مشکلات عروقی و فشار خون مبتلا شده اند، می بایست ورزش های سبک و مناسبی انجام بدهند تا با تغییر زیاد فشار خون و گشاد و تنگ شدن عروق مواجه نشوند؛ ورزش های سبک روزانه برای این افراد بسیار موثر است و به بهبود بیماری کمک می کند؛ ورزش با دستگاه هوازی اسکی فضایی به این افراد توصیه می شود.کسانی که دچار کمر دردهای مزمن می باشند نیز می توانند با این دستگاه به ورزش بپردازند؛ زیرا تمرین با اسکی فضایی کمترین فشار ممکن را به ستون مهره ها وارد می کند؛ البته باید مدت تمرینات را کوتاه در نظر بگیرید و در روز دفعات بیشتری ورزش کنید تا از آسیب های بیشتر در امان باشید.

همه فعالیت های ورزشی سوخت و ساز را افزایش می دهند و باعث می شوند بدن انرژی بیشتری به مصرف برساند. انرژی بدن را مولکول هایی که ATP نام دارند تامین می کنند.زمانی که مصرف انرژی در بدن بیشتر می شود به علت تغییر در منبع تولید ATP از قندها به چربی های اضافه بدن، چربی سوزی رخ می دهد؛ تعداد سلول های چربی کاهش نمی یابد؛ اما اندازه آن ها کوچک می شود که منجر به تناسب اندام خواهد شد.

ورزش با دستگاه اسکی فضایی به دلیل نیروی عمودی و ملایمی که به صورت متناوب به غضروف مفصلی زانو وارد می کند، موجب بهبود تغذیه غضروف مفصلی شده و از تخریب آن پیشگیری می کند؛ البته دویدن، دوچرخه سواری و کار با استپر نیز این مزیت را دارد؛ ولی اسکی فضایی و دوچرخه ثابت در مقایسه با دستگاه های دیگر برای بیماران آرتروزی مناسب تر هستند و فشار کمتری به مفاصل وارد می کنند.

بعضی از اسکی فضایی ها مانند دوچرخه ثابت دارای زین یا همان صندلی هستند، استفاده از این گونه دستگاه ها برای خانم های باردار بسیار مناسب می باشد. تمریناتی که در آن حرکاتی مانند پریدن، دویدن،  پیچیدن و...هست برای زنان باردار مناسب نیست؛ اسکی فضایی برای آن ها ایمنی کافی را فراهم می کند.

هنگامی که در حین تمرین ورزشی به محور طولی استخوان ها فشار وارد می شود، امکان جذب کلسیم از خون بیشتر شده و استخوان سازی بهتر رخ می دهد؛ در نتیجه تراکم استخوان افزایش می یابد. تمریناتی مانند پیاده روی، دوچرخه سواری و تمرین با اسکی فضایی توان استقامتی بدن را افزایش می دهد.

دانشمندان تحقیقات زیادی در مورد تاثیر ورزش در میزان کاهش وزن و ایجاد سلامتی انجام داده اند؛ نتیجه این تحقیقات ثابت می کند ورزش منظم و روزمره کلسترول مضر خون را پایین آورده و کلسترول مفید را بیشتر می کند.یکی از بزرگترین مزیت دستگاه های ورزشی خانگی این است که ورزش را قابل دسترسی کرده و با وجود آن ها انجام ورزش در هر شرایط آب و هوایی امکان پذیر می شود؛ بنابراین این دستگاه ها کمک می کنند بتوانید ورزش را در برنامه روزانه خود جا بدهید.