امروزه استفاده از الپتیکال بیش از گذشته در میان افراد رایج شده است و با آگاهی مردم از فواید آن علاوه بر باشگاههای ورزشی به بسیاری از منازل نیز راه یافته است.افراد بسته به هدف ورزشی خود اسکی فضایی را جهت استفاده در موارد مختلفی از جمله بهبود وضعیت جسمی، دستیابی به تناسب اندام، بالارفتن آمادگی بدن خود یا کاهش وزن خریداری می کنند که این وسیله ورزشی برای استفاده در تمام موارد فوق کاربردی می باشد.

اسکی فضایی می تواند به عنوان جانشینی مناسب برای دستگاههای هوازی دیگر باشد و استفاده از آن به دلیل راحتی بیشتر به تازگی علاقمندان زیادی پیدا کرده است.الپتیکال دستگاهی ست که حرکت پیاده روی، رکاب زدن دوچرخه سواری و پله نوردی را در یک دستگاه به صورت همزمان اجرا می کند.همچنین با داشتن دسته های متحرک اندام های فوقانی بدن را نیز درگیر فعالیت و تحرک می کند.

الپتیکال به نسبت سایر دستگاهای بدنسازی مزایای زیادی دارد که از جمله آن می توان به کم فشار و ضربه بودن دستگاه، کالری سوزی بالا و امکان استفاده ساده از آن اشاره کرد.البته مقدار کالری مصرفی در اسکی فضایی به شرایط مختلفی از قبیل مدت استفاده از دستگاه، وزن فرد، میزان شدت و نوع برنامه تمرینی بستگی دارد.

اسکی فضایی و چربی سوزی

با الپتیکال شدت تمرین خود را کنترل کنید

الپتیکال نیز مانند اغلب دستگاهای ورزشی امکان تنظیم شدت و سرعت تمرین را در درون خود دارد به این ترتیب شما با تغییر این ویژگی ها قادر خواهید بود تا میزان کالری مصرفی را بالا ببرید یعنی زمانی که شدت تمرین در اسکی فضایی را بالا می برید دستگاه برای اینکه حرکت خود را در همان درجه نگاه دارد نیاز به افزایش فشار تمرینی در شما دارد. بنابراین بدنتان انرژی بیشتری صرف می کند و همین موضوع سبب افزایش کالری سوزی در شما می شود.

میزان کالری مصرفی در اسکی فضایی

نمونه هایی از کالری سوزانده شده توسط افراد با وزن های مختلف و مدت تمرین های متفاوت به شرح ذیل می باشد:

1)فردی با 80 کیلوگرم وزن در مدت 30دقیقه تمرین با الپتیکال 451 کالری و در 60 دقیقه 902 کالری از دست می دهد.

2)اگر شخصی 68 کیلوگرم وزن داشته باشد در مدت 30 دقیقه تمرین با اسکی فضایی 386 کالری و در یک ساعت 773 کالری می سوزاند.

3)فردی با 56 کیلوگرم وزن در 30 و 60 دقیقه تمرین با استفاده از الپتیکال به ترتیب 322 و 654 کالری از دست می دهد.

به این ترتیب شما می توانید با در نظر گرفتن موارد فوق و مقایسه آن با وزن و شرایط تمرین خود مقدار حدودی از دست رفتن کالری در مدت تمرینتان را بدست آورید.میزان کالری از دست رفته در موارد بالا برحسب تمرینی با شدت متوسط می باشد.

انجام تمرین های بازه ای (HIIT) با استفاده از اسکی فضایی

انجام تمرینات بازه ای در انجام هر ورزش هوازی سبب بالاتر رفتن میزان کالری سوزی در بدن می شود.زمان تمرین با الپتیکال به جای اینکه کل مدت تمرین خود را در یک سرعت و شدت ثابت بمانید، می توانید آن را تغییر دهید. مثلا به مدت 1 تا 2 دقیقه مقاومت دستگاه را بالا ببرید و در آن موقعیت فعالیت کنید و مجدداً برای مدت30 تا 60 ثانیه مقاومت را پایین تر بیاورید و قدری نفس گیری کنید و دوباره سرعت را بالا ببرید. این کار را به مدت حداقل 20 دقیقه ادامه دهید .به این ترتیب هم یک تمرین قلبی عروقی خوب انجام داده اید و هم سخت تر فعالیت کرده اید و در نتیجه کالری سوزی شما افزایش یافته است.در نتیجه زودتر به کاهش وزن دست می یابید.

نکات قابل توجه در استفاده از اسکی فضایی

اسکی فضایی (الپتیکال) نیز مانند سایر دستگاههای فیتنس بوده و رعایت استفاده صحیح از آن سبب نتیجه بخش تر بودن تمرینات در آن می گردد بعلاوه در هنگام خرید الپتیکال دقت کنید و دستگاهی را انتخاب نمایید که نیازهای تمرینی شما را برآورده سازد. در این زمینه می توانید با کارشناسان ما مشورت نمایید.

سعی کنید در مدت استفاده از دستگاه از شدت متوسط تا سخت دستگاه نیز استفاده نمایید و همیشه با شدت ساده آن تمرین نکنید به این ترتیب بدن خود را به چالش می کشید و علاوه بر افزایش میزان کالری سوزی و دستیابی به کاهش وزن و تناسب اندام موفق می شوید تا سیستم قلبی-عروقی خود را تقویت کنید و از مزایای یک تمرین سخت و موثر نیز بهره مند شوید.